اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

یک محیط‌بان:

ما ضابط قضایی هستیم اما قوه قضاییه از ما حمایت نمی‌کند

یک محیط‌بان گفت: ما ضابط قضایی هستیم اما قوه قضاییه از ما حمایت نمی‌کند. اسلحه ما مثل چوب‌دستی است وقتی در دست محیط‌بان اسلحه می‌گذارند باید حمایت لازم را هم انجام بدهند.

ما ضابط قضایی هستیم اما قوه قضاییه از ما حمایت نمی‌کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس،  عصر دیروز  هوشنگ ضیایی استاد حیات وحش و مشاور معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست و علی آرامش فر محیط‌بان مجروح  مهمان برنامه تلوزیونی فرمول یک بودند.

آرامش فر در ابتدا به این موضوع اشاره کرد که در 16 خرداد سال 95 حین دستگیری شکارچی غیرمجاز و شرور، به پایش گلوله اصابت کرده است.

وی افزود: آن شکارچی فرار کرد اما سرانجام توسط دستگاه قضا دستگیر و به مدت 5 سال زندانی شد. دیه مرا پرداخت نکرده و حتی یک نفر از خانواده‌اش هم برای جلب رضایت من اقدام نکرده اند. متاسفانه محیط‌بان‌های زیادی هستند که مثل من مجروح شده اند یا با شکارچیان درگیر و دستگیر شده اند. اما سازمان محیط زیست پول خسارات و درمان ما را ندارد. آنها نگران حال ما هستند اما بودجه ای ندارند.

آرامش فر در پاسخ به این سوال که چقدر دستمزد می‌گیرد، بیان کرد:  بعد از 18 سال فعالیت تازه مبلغ حکم من شده 2 میلیون و 200 هزار تومان. ما همکارانی داریم که 1 میلیون و 500 هزار می‌گیرند و در ماموریت‌های 4 تا 8 شبانه روزی‌مان کل هزینه زندگی مان با خودمان است. 

وی تصریح کرد: بودجه محیط زیست به اندازه ساخت یک پل در تهران یا اصفهان است. برای مثال خسارتی که به من وارد شده بیش از 400 میلیون است اما سازمان 30 میلیون بیشتر پرداخت نشده است. ما ضابط قضایی هستیم اما قوه قضاییه از ما حمایت نمی‌کند. اسلحه ما مثل چوب‌دستی است وقتی در دست محیط‌بان اسلحه می‌گذارند باید حمایت لازم را هم انجام بدهند.

هوشنگ ضیایی در ادامه منطقه دنا را دارای محیط زیست بی‌نظیر دانست و گفت: کار امثال آرامش فر مراقبت از این محیط است. یک سانتی متر خاک 500 سال طول می کشد دوباره به دست بیاید و آرامش فر حافظ این خاک است. ما چندین برابر ظرفیت چراگاه های‌مان دام داریم و این موضوع باعث فرسایش شده است. متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست که خود من هم 40 سال است در آن کار می‌کنم نتوانسته مناطق را به خوبی به مردم بشناساند.

ضیایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: شکارچیانی که جنتلمن هستند حافظ محیط زیست  اند و در عین اینکه شکار می‌کنند دغدغه محیط زیست را هم دارند.

وی ادامه داد: در گذشته منطقه‌ای به نام بیستون داشتیم که بز وحشی با شاخ‌های بلند داشت. شکارچیان خارجی دوست دارند کلکسیون داشته باشند اما این بزها دارند از بین می روند. البته اگر جمعیت قوچ ها به حدی برسد که تعداد قوچ های پیرمان زیاد باشد، ارزشش را دارد که آنها را بدهیم اما اکنون این‌گونه نیست.

ضیایی یادآور شد: ما دو محیط‌بان داشتیم که با شکارچی ها درگیر شده بودند و یک شکارچی کشته شده بود و حکم اعدام محیط‌بان آمد. سازمان محیط زیست هم فقط می تواند دیه پرداخت کند.

وی تاکید کرد: ما لایحه محیط بانان را داریم که هر سال از این کمیسیون به آن کمیسیون می رود و در مجلس به سرانجام نمی‌رسد. در صورت تصویب این لایحه محیط‌بانان شامل قوانین نیروی انتظامی می‌شوند. محیط بانان از منابع ژنتیکی و ذخایرمان حفاظت می کنند و وقتی در کوه درگیر می‌شوند اگر نکشند، کشته می‌شوند. دو روز پیش در شهر من کرمان دو محیط‌بان شهید شدند. گرچه اگر هم تیراندازی کرده و شکارچی کشته شده بودند حالا حکم قتل عمد و اعدامش صادر شده بود.

ضیایی در پایان گفت: در حال حاضر خیلی از گونه‌هایمان در شرف انقراض هستند و به دلیل بیگانگی مردم ما با گونه‌های وحشی است. در کشورهای خارجی بچه ها از ابتدا با حیوانات انس و الفت برقرار می کنند اما در ایران باغ وحش ها بیشتر قتلگاه حیوانات است در صورتیکه  باغ وحش باید به مثابه مرکزی آموزشی و تحقیقاتی باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول